Bezoek GTC - Reisverslag uit Todoque, Spanje van Familie Kramer van Dijk - WaarBenJij.nu Bezoek GTC - Reisverslag uit Todoque, Spanje van Familie Kramer van Dijk - WaarBenJij.nu

Bezoek GTC

Door: kramervandijk

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 April 2011 | Spanje, Todoque

Hallo allemaal,

Hier een kort verslagje van onze reis gisteren.

Wat een mooie rit naar boven met heel veel haarspeldbochten in ruw en ruig landschap. Na Puntagorda gaat het echt behoorlijk stijl omhoog met percentages van soms wel 15%. Daar had de auto af en toe wel een beetje hekel aan. Maar we zijn er gekomen in een wisselend weerbeeld van mist en zon. Wel was het erg koud, rond de vijf graden op 2300 meter hoogte zoals je kan zien op de foto van mijn horloge die ik op zeeniveau had geijkt. Niet slecht voor een "bokkiewokkie horloge" van de Lidl. Er groeit boven, behalve wat mossoorten, vrijwel niets meer.

Boven werden we zeer vriendelijk ontvangen en enthousiast rondgeleid. Geweldig om te zien dat in zo'n kaal landschap je ineens midden tussen de hoogstaande techniek staat. De telescoop was meer dan indrukwekkend. Ook Noah vond het geweldig en begrijpt verbazingwekkend goed hoe de constructie in elkaar zit. Wat ik vooral bijzonder vindt is dat je met zo veel verschillende disciplines een goed werkend instrument hebt kunnen bouwen van deze omvang. Hier zijn zo veel partijen bij betrokken geweest. Je kan wel dingen bedenken maar het moet wel werken. Mooi om te zien dat men vertrouwen heeft gehad om hierin veel geld te steken. En dat het belangrijke wetenschappelijke resultaten oplevert. Ik begreep dat vooral de Spaanse overheid hierin een belangrijk aandeel heeft gehad. Hopelijk blijft men het belang van astronomisch onderzoek inzien!
De paraplu en het pak Douwe Egberts koffie vielen in goede aarde.... Een goede stormvaste paraplu is inderdaad geen overbodige luxe. Na een vriendelijk afscheid zijn we aan de andere kant van de berg naar beneden gereden.

Hier kwamen we onderweg een brutale raaf tegen die in ruil voor wat brood zich goed liet fotograferen. Dit was op 2400 meter hoogte! Ook lagen er nog resten sneeuw die gevallen was in de voorgaande weken. Verder naar beneden werd het steeds groener en kwamen we uit waar Monique en ik negen jaar geleden een huisje hadden gehuurd. Na even op het stand gelopen te hebben, Playa Nogales, (die met de lange trap) zijn we doorgereden naar Santa Cruz. Hier hebben we een lekkere pizza genuttigd met tapas vooraf.

Om half elf weer thuis van een vermoeiende maar prachtige dag.
Hartelijke groeten van uit een cumulus rijk Todoque.

Monique, Arjan, Noah en Sam.

• 29 April 2011 - 17:25

Menno Kramer:

Astronomie is inderdaad heel populair in Spanje, misschien heeft het ook te maken met de prachtige sterrenhemels daar. Weer hele leuke foto's.Veel plezier toegewenst, Menno, Lemmy, Aldert en Alyssa