Gibraltar, Benalmádena en Almáchar. - Reisverslag uit Almáchar, Spanje van Familie Kramer van Dijk - WaarBenJij.nu Gibraltar, Benalmádena en Almáchar. - Reisverslag uit Almáchar, Spanje van Familie Kramer van Dijk - WaarBenJij.nu

Gibraltar, Benalmádena en Almáchar.

Door: kramervandijk

Blijf op de hoogte en volg Familie

04 Mei 2013 | Spanje, Almáchar

Gisteren een lange rit gemaakt richting Gibraltar.

Onderweg naar Gibraltar hebben we een tussenstop gemaakt bij Benalmádena waar in 2003 een “stupa” is gebouwd. Dit is een indrukwekkend boeddhistisch bouwwerk (Een van de weinige religies die zonder geweld zich profileert n.l. ”-Het vermijden van al het foute gedrag- Het ondernemen van het goede- Het ontwikkelen van je eigen geest-) waar “positieve” krachten vanuit gaan, en het is een van de vier stupa's in de wereld. Daar hebben we een expositie bezocht en “opgeladen” onze reis voortgezet richting Gibraltar.

Na een uur over de tolweg te hebben gereden met mooie panorama’s kwamen we in La Linea aan waar we een uur moesten wachten in de file voor we de grens van Gibraltar konden passeren. Dus tijd om wat te drinken en foto’s te maken van “the Rock”.

Eerst de Spaanse douane, daarna de Engelse.

Al van verre zagen we de enorme rots, met boven op een militair complex van een radar en vele antennes, liggen. Eenmaal binnen de grens waan je je in Engeland. Dubbeldekkers, Engelse winkels en Bobby’s. Alleen hoef je gelukkig niet links te rijden en de benzine is omgerekend € 1.34 per liter!
Verder moet ik zeggen dat niet alles echt goedkoop is. Elektronica is in Nederland zelfs goedkoper als je goed zoekt.

Wel logisch dat een recent referendum uitwees dat men graag bij het Verenigd Koninkrijk wil blijven. Dit tot grote ergernis van de Spanjaarden. Want als je het goed beschouwd hoort Gibraltar gewoon bij Spanje.

Na aankomst zijn we direct met de auto naar boven gegaan en hebben kaartjes gekocht voor de attracties aldaar. Een druipsteengrot, tunnels van een militair complex uit de 1e- en 2e wereldoorlog ;-( en natuurlijk de aapjes. Opmerkelijk was, toen we zaten te eten in het restaurant, we een enorme schreeuw hoorden van buitenaf. Het bleek dat een “ervaren” aapje een lekkere "Magnum”, die nog in de verpakking zat, had buitgemaakt van een Engelse vrouw en deze pontificaal aan het verorberen was tot groot vermaak van de omstanders…..

Maar veruit het mooist is het uitzicht. We hadden geluk dat het helder was en konden de kust van Marokko met het Atlas gebergte zien liggen. Ook het uitzicht richting Spanje was prachtig.
Toen we boven waren steeg er net een “jet” op vanaf de “09”. Tijdelijk werd al het kruisend verkeer over de baan afgesloten. Je moet de start- landingsbaan van het vliegveld kruisen om Gibraltar verder in te kunnen. Bij ons worden slagbomen gebruikt voor treinen, hier voor vliegtuigen….

Eenmaal boven een prachtig uitzicht. Ook hier spreken de foto’s voor zich. Rond 21.00 uur lt. weer vertrokken richting huis na een vanzelfsprekend bezoek aan “Morrisons”. De grootste Engelse supermarkt op Gibraltar.

We vermaken ons prima hier. Mooi weer en een heerlijk huisje.

Vanavond hebben we in het dorpje Almáchar in “cafe Lopez” tussen de Spanjaarden op plastic campingstoelen tapas gegeten. Real Madrid won hier in een spannende wedstrijd, tot grote hilariteit van de stamgasten, van Real Villadolid. Voetbal is toch erg belangrijk hier. Buiten is Sam ook nog even op de foto gegaan met vier Spaanse Flamenco danseressen. De mazzelaar.

Toen we 's avonds thuis waren werden we nog even getrakteerd op vuurwerk....

Leuk zijn de reacties die we tot nu van allemaal hebben gehad!!