Alhambra, Granada en Pico de Veleta - Reisverslag uit Almáchar, Spanje van Familie Kramer van Dijk - WaarBenJij.nu Alhambra, Granada en Pico de Veleta - Reisverslag uit Almáchar, Spanje van Familie Kramer van Dijk - WaarBenJij.nu

Alhambra, Granada en Pico de Veleta

Door: kramervandijk

Blijf op de hoogte en volg Familie

06 Mei 2013 | Spanje, Almáchar

Eergisteren een mooie rit gemaakt naar Alhambra, Granada en de Pico de Veleta.

Vroeg op gestaan en met zonsopkomst vertrokken. Rond kwart over acht arriveerden we bij de paleizen van Alhambra. Waar we in de rij konden aansluiten voor kaartjes. Wat ons direct opviel was een “bewaker” die een pistool met zich meedroeg….
Verder prachtige mozaïeken gezien en door mooie tuinen gelopen die goed worden onderhouden. Alles is pracht en praal.

In de middag weer vertrokken naar Granada stad. Daar de auto geparkeerd en via een drukke straat het centrum ingelopen naar een oosterse markt. De smog was aanzienlijk (het stonk gewoon) en we zagen diverse mensen met mondkapjes lopen.
Leuk was de oosterse markt die hoofdzakelijk door mensen uit India en noord Afrika wordt gerund. Daarna een “plato del dia” genuttigd op het plein en voor de heren een cheeseburger. Even wat souvenirtjes gekocht en daarna de auto gepakt de Sierra Nevada in. Een prachtige rit naar boven gemaakt en wat vooral opvalt is de rust vergeleken met de stad Granada. Deze weg wordt door veel autofabrikanten gebruikt om nieuwe auto’s te testen. En we begrijpen nu waarom. Bochten, kou en steile berghellingen. Onderweg kwamen we ook twee profwielrenners tegen die aan het trainen waren met de ploegleider erachter in de dikke Porsche Cayenne.
Boven op 2800 meter aangekomen in de sneeuw waren we vrijwel de enige. Wandelschoenen aangedaan en verder naar boven gelopen door meters hoge sneeuw. Wel koud met een graad of tien. Snel nog even een fotootje verstuurd en weer de auto gepakt naar beneden. Laat weer thuis.

Gisteren tijdens het avond eten zagen we boven de bergen een prachtige lenticularis wolk ontwikkelen. Ik heb de foto’s op internet gezet en ze zijn aardig gelukt al zeg ik het zelf… Noah vond het op “spaceship Enterpise” lijken en de gelijkenis is inderdaad treffend. Mijn eten was wel koud maar de moeite waard.

Morgen helaas weer naar huis na een heerlijke vakantie. Net nog even gezwommen, de koffers gepakt en het huisje opgeruimd. Nu nog even genieten van de avond…..

Morgen vliegen we eerst naar Liverpool "John Lennon Airport" met Ryan Air en daarna met Easy Jet terug naar Schiphol.